Zobaczyć morze z gór
Jun 23, 2014Public
Photo: 01.Start pod kościółkiem w Bali. Sama miejscowość to typowy nadmorski kurort, gwarny i ludny jedynie w sezonie, bo prawie nie ma tu stałych mieszkańców i niemal nie słyszy się języka greckiego, jest za to mnóstwo Rosjan i Niemców.
Photo: 02.W jednym z miasteczek kreteńskiego interioru. Ulice są tu strasznie wąskie i kręte, brakuje oznakowania dróg, a każdą wolną przestrzeń zajmują samochody, wśród których królują stare, brudne i mocno poobijane pickupy, ten akurat na szczególnie wielkich kołach. Widać, że auta są tutaj traktowane czysto użytkowo, a nie jak u nas jako obiekt kultu i źródło prestiżu.
Photo: 03.Drogi górskie są w dobrym stanie, ale mapa lub (i) nawigacja GPS są w zasadzie niezbędne, bo tutaj również nie ma oznakowań, a spytać się o drogę nie ma kogo, ruch samochodów minimalny. Nawiasem nawigacja też nie do końca dobrze nas prowadziła, bo w jednym z miasteczek zamiast skręcić w prawo, skręciliśmy w lewo, wskutek czego objechaliśmy potem okoliczną górę w koło i musieliśmy przejeżdżać przez to samo miasteczko po raz drugi.
Photo: 04.Typowy krajobraz wnętrza wyspy.
Photo: 05.Po drodze często mijamy pasące się owieczki.
Photo: 06.
Photo: 07.Kamieniste pobocza z niską, suchą i kolczastą roślinnością.
Photo: 08.Pasmo niskich gór nadmorskich. Wbrew pozorom nie są one wcale łatwe do zdobycia bo próbowaliśmy się wspiąć na jedną z nich i trudności były porównywalne z tatrzańskimi, a do tego nie ma tam żadnych szlaków i napotyka się przeszkody w postaci stalowych płotów oraz gęstej kolczastej roślinności.
Photo: 09.
Photo: 10.Na górskich drogach zalegają czasem kamienie, których nikt nie uprząta.
Photo: 11.To już Góry Psiloritis, najwyższe pasmo górskie Krety.
Photo: 12.Nad nami Mt. Ida (zwana też na mapach od pasma górskiego - Psiloritis - Ψηλορείτης - lub Timios Stavros - Święty Krzyż, 2456 m), która jest najwyższym szczytem całej Krety i celem naszej dzisiejszej wycieczki.
Photo: 13.Lakkos Mygerou (ok. 1600 m) - początek naszego szlaku. Najpopularniejszy szlak na szczyt Mt. Ida wiedzie z Płaskowyżu Nida, ale myśmy trochę pomylili drogi i dotarliśmy do początku innego szlaku, co w sumie nie miało wielkiego znaczenia, bo ten jest również wygodny i dobrze widoczny.
Photo: 14.Góry Psiloritis z Lakkos Mygerou (ok. 1600 m).
Photo: 15.Góry Psiloritis z Lakkos Mygerou (ok. 1600 m).
Photo: 16.Na początku szlaku jest oznaczone na mapie schronisko górskie, które w rzeczywistości jednak nie ma charakteru naszych schronisk lecz przypomina bardziej słowacki górski schron.
Photo: 17.Wnętrze schroniska - są łóżka z materacami, stół i krzesła, piec (poza zdjęciem), bieżąca woda, a nawet kominek. Obok budynku jest wychodek. Wszystko oczywiście za friko.
Photo: 18.Początek naszego szlaku.
Photo: 19.Jedna z nielicznych strzałek. Szlaku, przynajmniej latem, nie sposób zgubić, bo jest widoczna wyraźna ścieżka, często wyłożona jeszcze kamieniami, jak u nas w Tatrach.
Photo: 20.Lakkos Mygerou ze schronem górskim.
Photo: 21.Góry Psiloritis
Photo: 22.Jedna z miejscowych traw.
Photo: 23.A to co za roślina?
Photo: 24.Mt. Ida (Ψηλορείτης, 2456 m).